5 tillfällen du borde sluta dricka vatten

Vanligvis kan det inte gå fel med gammalt hederligt H2O. Det gör under för vätskebalansen (uppenbarligen), hjälper dig att motstå frosseri, är en nyckelingrediens för en juice detox och kan till och med hjälpa dig bränna ett par extra kalorier. Men, som med många av dina nyttigaste vanor så är mer inte alltid bättre, även när det kommer till vatten. Tro det eller ej, det finns tillfällen då du borde avstå från ett glas.


När vattnet har en inte-så-söt hemlighet
Vi förstår: Ingen vill längre dricka vanligt vatten när det finns massa lyxiga smaksatta flaskor och möjligheter att välja på. Men smaksatt vatten innehåller oftast kalorifria sötningsmedel för att göra det gamla tråkiga vattnet godare och mer attraktivt. Men eftersom dessa sötningsmedel har blivit kopplade till ökad hunger och i vissa studier, till och med viktökning, så kan de faktiskt göra mer skada än nytta för din kropp. Prova i stället att smaksätta ditt eget kranvatten genom att lägga i lite citronvatten, lime, gurka, bär, vattenmelon eller kanske lite örter?

citron- och gurkvatten

När ditt kiss är ljust
Så hur vet du när det räcker? Glöm bort den gamla “åtta glas om dagen” regeln och ta istället en titt i toaletten. Om du ser en ljus citronsaft färg, så har du nått dina optimala vätskebalans. Om ditt urin är helt genomskinligt och vattenliknande kan du skära ner lite på vattenintaget. Mörkgul färg kan vara ett tecken på att det är dags att fylla upp flaskan.

När du äter en stor måltid
Detta är också ett av de enklaste sätten att skära ner på ditt kaloriintag: Drick ett glas vatten innan varje måltid (eller när du börjar känna dig hungrig) och du kommer helt naturligt att öäta mindre eftersom vätskan redan tar upp en del av magsäcken. Men av exakt samma anledning – att dricka för mycket vatten innan en stor måltid kan göra upplevelsen väldigt obekväm. Det leder ofta till en uppblåst känsla i magen som kan bestå i flera timmar.

När du redan har fått i dig massor
Det är väldigt ovanligt, men det är möjligt att dricka så pass mycket vatten att det riskerar din hälsa. Om du dricker tillräckligt för att förtunna din kropps naturliga balans av salt kan dina halter av sodium sänkas för lågt, ett tillstånd som kallas hyponatremi. Långdistanslöpare, till exempel, kan vara sugna att sippra vatten under ett helt lopp (eller efter), vilket kan leda till att cellerna sväller upp som i sin tur leder till illamående, kräkning, anfall, och i värsta fall (extremfall) död.

När du ligger i hårdträning under en längre tid
Under dessa perioder förlorar vi elektrolyter, som kalium och natrium, genom svettet. Om du svettas mycket under dessa perioder kommer du behöva ersätta dessa viktiga näringsämnena, något som inte kan göras med vanligt vatten. I stället för att häva i sig en powerade full av socker så kan du få i dig samma nyttig- och nödvändigheter genom kokosvatten, som är naturligt rik på kalium, magnesium, natrium och vitamin C fast med mycket färre kalorier och betydligt mer fiber. Detta är även något man bör tänka på vid en juicefasta om man gör den under en värmebölja eller bara är generellt benägen att svettas.

 

Bli först att kommentera!

      Leave a reply

      Login/Register access is temporary disabled