6 Tips hur du kan förbereda din kropp för våren – från promenader till tandblekning

Vinterns slöja håller precis på att släppa och dagarna blir både ljusare och längre, snart är våren här. Men precis som vi är beredda att springa ut i solen så känns våra kroppar tunga och stela, som en påminnelse om alla missade träningspass och kvällar med visserligen god men kanske inte vidare nyttig mat och antagligen med några glas rödvin för mycket.

“Kalla temperaturer går hand i hand med onyttiga matvanor, vår naturliga benägenhet kan vara att lägga på sig lite extra vikt och självklart kan högtiderna fullständigt kasta dig bort från dina rutiner vilket leder till ännu mer stress som härjar kroppen” säger Anna Grönberg, certifierad holistisk dietist och nutritionist. “Vårstädning associeras med hemmet, och det är väldigt passande att våren är den perfekta tiden på året för att också städa undan onödigheter från våra matvanor och livsstilar.”

Kortfattat, det är tid att vårstäda din kropp som att det vore en stökig garderob. Läs vidare för fler tips från experter och oss på Juicedetox.se på hur du återställer din kropp.


Gå utomhus

Slöhet ser inte bra på ut på någon och de mörka, kalla månaderna kan lämna oss lite sega och dimmiga i huvudet. Som tur är finns botemedlet bokstavligen strax utanför dörren. “Det är soligt och varm ute, så ta en långpromenad om dagen,” föreslår Lisa De Fazio, registrerad dietist. “Det kommer få igång dina endorfiner igen och steg för steg ta dig tillbaka till rätt humör för att bli kryare.”

Drick citronvatten

citron- och gurkvatten

Det finns en anledning att så många kändisar påstår att citronvatten är den helige graal för att rengöra kroppen. “Att dricka citronvatten är ett måste för rena och återfukta våra kroppar,” säger Grönberg, som rekommenderar minst en och en halv liter citronvatten om dagen: ett stort glas på morgonen, ett efter lunch, och ett efter middagen. “Det hjälper till att neutralisera ph-värdet i kroppen, förbättra matsmältningen och stimulera levern,” tillägger hon.

Mer grönsaker

grönsaker

Vi förespråkar sällan att fullständigt utesluta fet eller kaloririk mat (förutom vid juicefastor), men med det varma vädret dyker det också upp fler och billigare grönsaker i mataffärerna vilket gör våren till en perfekt tid att öka ditt intag av frukt och grönsaker. De Fazio rekommenderar att du samlar på dig dina favoriter och gör ditt bästa för att involvera dem i minst två måltider per dag, och kanske också till snacks. Om du föredrar dina grönsaker i flytande form så kan du göra en daglig grönsakssmoothie. “Enzymerna, vitaminerna och mineralerna hjälper kroppen få de viktiga näringsämnena du behöver utan att behöva gå igenom matsmältningsprocessen” säger Grönberg, som föreslår bladiga grönsaker så som kål, spenat eller mangold, vilka är speciellt bra för rengöring, och att lägga till till exempel chia- eller linfrön för fiber och protein. Något som vi förespråkat tidigare och som vi rekommenderar att man inkluderar i alla sina kurer när man gör en juice detox.

Kolla upp magen

magont

Om du kommer ut ur vintertider med skadat hår, eksem eller övrigt irriterad hud, ömma leder eller ökad ångest så kan det vara din mage som är problemet. “vår maghälsa är utgångspunkten för vår allmänna hälsa” säger De Fazio, och tillägger att magen kan vara skyldig för vår mentala hälsa och även påverka depression utöver fysiska smärtor när den är ur balans. Grönberg instämmer. “De flesta sjukdomar som diagnostiseras idag kan spåras till en skadad eller irriterad mage” säger hon. Lösningen till detta? Möjligtvis probiotika. “Probiotika är ett måste enligt mig” äger Grönberg. “De är viktiga för att behålla någon typ av fördelaktig bakterie-balans.” Se till att du får det utskrivet via en doktor som kan ge dig hälsomässiga råd.

Bleka tänderna

bleka tänderna exempel med vitt leende

“Att bleka tänderna kan göra mycket för självförtroendet, en av tre svenskar drar sig från att le när de är bland andra människor” berättar Grönberg. Det finns flera naturliga och plantbaserade tandblekningar för hemmabruk som är gjorda på aloe vera och kamomill. Två ämnen som är riktigt bra för munhygien. Aloe vera har bevisats sänka uppkomsten av plack och skyddar även tandköttet mot vissa sjukdomar. “Att tänderna missfärgas under vintern är egentligen ingenting konstigt. Vi äter mycket starkt färgad mat, vin, glögg och ja… Listan kan göras lång. Att bleka tänderna hemma är något som länge har haft ett dåligt rykte, då de gamla typerna av tandblekning innehöll peroxider som gjorde att det kunde ömma i tänderna när de blektes. Denna typ av tandblekning förekommer inte längre och istället erbjuds naturliga tandblekningar.” säger De Fazio. “Att bleka tänderna gör inte det minsta ont. Det aktiva ämnet i tandblekningen reagerar direkt när det kommer i kontakt med tänderna och en oxidationsprocess startar. Tandblekningen angriper dentinet (tandbenet) och löser upp missfärgningarna utan att påverka varken tänder eller tandkött. Och som alla oxidationsprocesser så skapas biprodukten vatten, som vi alla vet är helt ofarligt” fortsätter De Fazio.

Mer kosttillskott

b av grönsaker

Kosttillskott är ett bra sätt att se till att du får i dig rätt mängd viktiga mineraler och vitaminer. Och vissa är speciellt användbara för att hjälpa din hjärna pigga upp sig efter den långa vintern. “De flesta kvinnor får inte i sig tillräcklig mängd B-vitaminer, vilka är viktiga för humör och energi.” säger De Fazio. Magnesiumtillskott är en annan superstjärna enligt Grönberg. Mineralen “är extremt viktig för vår metabolism, enzymfunktion, och energi” säger hon. Aminosyran tryptofan har en central roll för bildandet av signalsubstansen serotonin, som ligger till grund till vårt humör. Kort sagt så gör mer serotonin dig glad medan lägre nivåer i hjärnan gör dig ledsen, tillägger De Fazio.

Träna

löpande tjej

Ifall du har glömt bort det så kan träning göra under för både din kropp och ditt humör. “När vi tränar släpps endorfiner ut i kroppen vilket har en dominoeffekt på allt vi gör” säger Grönberg. “Det är en av de snabbaste sätten att få stress hormoner ur systemet som kan vara en barriär för ordentlig rengöring och rent av vara hälsofarliga”. Det betyder dock inte att du ska kasta dig själv på första bästa löpband och springa allt du kan. “Stadga är viktigare än intensitet” säger De Fazio. “Ta en promenad eller gå till gymmet och sikta på 30 minuters konditionsträning ungefär fem gånger i veckan.”

Bli först att kommentera!

      Leave a reply

      Login/Register access is temporary disabled