Lider du av kalciumbrist?

Lider du av kalciumbrist? Svara på dessa 3 frågor för att få reda på om du har brist och inte får i dig tillräckligt, vilket kan leda till att din kropp tar skada.


Precis som kändisen i tv med den vita mustaschen har lärt oss så är kalcium – mjölkens allra bästa näringsämne – avgörande för att bygga starka ben och hålla oss friska.

Men om du då inte får i dig tillräckligt kan hela din kropp ta skada. Detta är faktiskt fallet för ungefär en fjärdedel av USAs vuxna befolkning, detta enligt en rapport från det Amerikanska jordbruksdepartementet och hälsoinstitutet. Mjölk, kalcium 2
Kalcium hjälper blodet att koagulera, våra nerver skickar sedan meddelanden till våra muskler, och detta reglerar på så sätt vårt blodtryck. Så om du inte får den rekommenderade mängden (1000 milligram per dag för kvinnor i 20-års till 30 -års åldern)-så kan delar i kroppen med anknytning till dessa funktioner påverkas på ett negativt sätt.

Vad som är ännu värre är att du inte upptäcker att det är ett problem innan det är för sent. “Generellt sett uppstår det inga symtom för kalciumbrist i kosten fören eventuell benskörhet/osteoporosis uppstår, och frakturer utvecklas i försvagade ben “, säger Andrea J. Singer, M.D., chef för kvinnors primärvård och bentäthetsmätning vid Georgetown University Hospital i Washington DC.

Med det sagt, säger Singer, att skarpsynta kvinnor kan märka av mycket subtila tecken på dålig konsumtion. Om du svarar “ja” på någon av frågorna nedan, överväg att samtala med din läkare om dina nivåer genom ett blodprov.

1. Händer det att du plötsligt vaknar mitt i natten av t.ex. kramper?

Kalcium är ett elektrolyt-näringsämne som skickar elektriska impulser till musklerna. Med för lite av detta kan det göra att nerverna(och musklerna de stimulerar) rycker och blir impulsiva, så att de är mer benägna att skapa kramp, säger Singer. Stretching av vaderna, hamstrings, och squats innan sängdags kan motverka kramp innan det uppstår, enligt Cleveland Clinic.

2. Upplever du att du har mycket hål eller karies på tänderna?

Otroliga 99 procent av kroppens kalcium lagras i dina ben och tänder, enligt National Institute of Health. När du inte får nog av detta mineralämne i din kost, plockar kroppen automatiskt det från dessa områden, och du kan därför uppleva karies och hål. En studie i Journal of Parodontologi har kommit fram till att människor som får mindre än 500 milligram kalcium per dag (ungefär mängden i en skopa med yoghurt) var nästan dubbelt så stor risk att få parodontit, även kallat tandköttsproblem, än de som fick i sig det rekommenderade intaget.

3. Är dina naglar konstant fjälliga eller ser allmänt ohälsosamma ut?

Naglar, precis som ben och tänder, behöver tillräckligt med kalcium för att växa sig starka och friska. Om din manikyr inte ter sig som den borde, kan det vara ett tecken på att du inte äter tillräckligt med näringsrik mat. “Livsmedel är den bästa källan till kalcium”, säger Singer. Försökt att uppskatta hur mycket du äter dagligen med National Osteoporosis Foundation kalkylator online. Om dina resultat är dåliga, ta då och ladda upp på mejeriprodukter (mjölk, yoghurt och ost är rikt på kalcium), gröna grönsaker som spenat och grönkål (som också ofta används för juice detox), och berikade livsmedel. En del juicer eller frukostprodukter samt sojamjölk (var säker på att skaka behållaren väl eftersom kalcium kan sjunka till botten) – eller annat spannmål, snacks och bröd innehåller alla kalcium, och är bra alternativ för att få i dig mer kalcium i din kost.

Bli först att kommentera!

      Leave a reply

      Login/Register access is temporary disabled